ГлавнаяКультура

Хив «ЧIиви классика» конкурсдин гъалибчйир тяйин гъапIну

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 4.13 (4 Голосов)

123Улихьна йигъари Хив ЦБС-диъ вари Урусатдин VII-пи ражари кIули гъабхурайи «ЧIиви классика» конкурсдин 5-11-пи классариъ урхурайидарин арайиъ муниципалин этап кIули гъубшну.

Дупну ккундуки, конкурсдин иштиракчйири мектебдин асас программайиъ улупну адру, урус ва харижи шаирарин прозайин эсерар гъурхну.

Урхурайидарин арайиъ му талитарра яратмиш’валин рякъ’ан зигьимлу живанар мялум апIбан, дурариз гележегдиъ аьлава кюмек тувбан, баяр-шубарин художествойин литературайихьна артухъди фикир жалб апIбан, урхурайидарин арайиъ китабарин мяналувал яркьу апIбан метлебниинди тешкил дапIнайиб ву.

По следам опубликованных статей

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

2018 03 15 093040(Информация к размышлению)

Меня заинтересовала статья доктора исторических наук Замира Закарияева «Средневековая открытая мечеть в Чихтиле как историко-культурный памятник» («Зори Табасарана», №45 от 10. 11.17 г.). Автор статьи во всех подробностях даёт описание огороженной камнями площадки в названной местности, говорит о типологическом многообразии представленных на участке каменных плит с их богатой орнаментикой. Он утверждает, что ранний ислам тяготел к идее богослужения под открытым небом, и первые мечети, по мнению исследователя А.К. Аликберова, скорее всего были открытыми. Одна из таких мечетей находится в местности Чихтиль вблизи табасаранских селений Вертиль, Урга, Фурдаг и Джули.

По словам исследователя А.К. Аликберова, чихтильский памятник датируется второй половиной XVII века. Участок площадью в 100 кв.м. с южной стороны огражден плотно установленными друг к другу крупными плитами различной конфигурации, обращёнными на север. По словам местных жителей, в данной местности происходили сходы жителей этого магала Табасарана. Союз сельских общин назывался «Сувакк» (Сувккар). Жители собирались для решения важных вопросов, касающихся всего союза. Это место называлось «Мечеть праздничной молитвы» – «Машквран гъулгнин мист».

Почему меня заинтересовала эта статья с такой авторской версией?

Табасаран театрин «Гъала» спектаклиз – гарччлар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 3.25 (2 Голосов)

77pyФевралин 17-пи йигъан Дербент шагьриъ Лезги театрин дараматариъ Юсуф Базутаевдин пьесайиан диву «Гъала» спектаклин премьера кIули гъубшну. Спектаклин режиссер-постановщик – Жанбулат Гьябибов, художник-постановщик – Демир Исакьов, композитор Рашид Бекеров вуйи.

Тамашичйири спектаклиз туву кьимат дурарин гурлу гарччлариан ашкар шулайи. Хъа гарччлар йивуз ляхинра айи: театрин артистари чпин ролар аьхю устадвалиинди уйнамиш апIурайи, алахьнайи палтар 18 аьсриъ Надир-шагьдихъди гъубху дявдин вядайиз тялукьдар вуйи. Гьелбетки, эгер баяри зангар палтар алахьнийиш, хъана ужу шуйи, фицики аьдати палтариккди дурар пягьливнарси рякъюрадайи.

Яракьнакан улхуруш, гьаз-вуш, гъала уьбхюрайидарихь анжагъ ханжлартIан хьтайи, хъа думу вахтари сарун гюлле йивру яракьра ишлетмиш’валиъ ади гъабхьну.

Гъалайин балгувалар лап утканди рякъюйи – Демир Исакьовдин ляхнин тажрубайи чакан хабар тувну. Йиз фикриан, дурарик анжагъ саб камивал кайи – художникди гъалайин цалариз гизаф аьхю фикир тувну, амма гъвандианна гакIвлиан накьиш адабтIувализ ухшамиш апIували ихь халкьди мистар, хулар тикмиш апIруган ишлетмиш апIру ва анжагъ ухьуз, табасаранлуйириз хас вуйи девлетлу, назук накьишар адатIувал гьич багарихьдира кIваин апIурадайи.

ЧIиви классика

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

8yТабасаран райондин Хючна гъулан 1-пи нумрайин мектебдиъ вари Урусатдин живанарин арайиъ вуйи «ЧIиви классика» кIуру конкурсдин дахилнаъди муниципалин этап кIули гъубшну.

Конкурс гъабхбахъан жавабдар райондин образованиейин управлениейин методист Изамет Гьяжиевайи ич сюгьбатнаъ къайд гъапIганси, прозайин яратмишар урхбан талитнан серенжемариъ Табасаран райондин 25 мектебдиан 5-11-пи классариъ урхурайи 34 баяр-шубар иштирак гъахьну.
«Жюрийи конкурсдин иштиракчйириз, къарар адабгъбан юкьуб лишниз дилигну, кьимат диври гъахьну: текстнан мянайиз, марцциди урхбаз, артиствализ ва текст гьисс апIбаз. Узуз варитIан гизафси ЦIийи Лижва гъулан мектебдин 9-пи классдин ученик Вадим Мягьямедовди гъурху Борис Ганагойин «Аллагьдиз кагъаз» ихтилатнаан вуйи пай кьабул гъабхьунзуз. Ва думу республикайин конкурсдиъра гъалиб шул кIури, миж кайиз», – гъапну Изамет Гьяжиевайи.

Милли хурагар дургуз гъитидархьа

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

777Гьюрматлу ватанагьлийир!
КIваин апIуз ккундучуз, 2017-пи йисан аьхириъ рес-публикайин махлукьатлу хаб-рарин милли чIалариинди бикIурайи журналистарин арайиъ кIули гъушу яратмиш апIбан проектарин конкурсдиъ «Табасарандин нурар» газатдин «Табасаран халкьдин хурагар: тарих ва гьаму девир» проект варитIан ужубси гьисаб гъапIну.

Гьаму проектдин бинайиинди газатдин редакцияйин коллективди табасаран халкьдин кюгьне вахтарин ва гьаму деврин хурагар ва дурар гьязур апIбакан мялуматар уч апIура.

Проектдин асас метлебра гьадму ву – ихь халкьдин милли хурагар гьязур апIуз улупувал, дурар дургуз гъидритди ихь халкьдин арайиъ уьрхювал. Улихьдин хурагарикан вуйи мешттюкь, пIенкI, пампйир, чIихрар, хюйин жук, берччем ва гьацдар жара хайлин хурагарихъди гъийин деврин жигьил дишагьлийир затра таниш дар. Гьаддиз, ич проект уьмриз кечирмиш апIбан бадали, ичв кюмек лазим вучуз. Гъулариъ айи яшлу дишагьлийириз, жилариз кюгьне хурагар фици гьязур апIуруш, кIваин илмишул. Эгер учвуз мумкинвал аш, кюгьне хураг гьязур апIбакан хъайи-хъайиганси кагъзик дибикIну, редакцияйиз хътапIуб учвкан ккун апIурача.

Всё ли правда в легенде?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

207yКто-то говорит, что сестра, влюбившись в предводителя войск Надир-шаха, испортила оружие своих братьев – влила в ножны кинжалов соленую воду. Братья не смогли оказать сопротивление, и враг занял крепость. Также говорят, что влюбленная сестра показала врагам тайную тропинку к крепости от реки, протекающей внизу, и враг воспользовался внезапностью и расправился с защитниками форта. Во всех случаях обвиняют сестру.

онительном сооружении, которое до сегодняшних дней гордо возвышается на высокой горе близ селения Хучни Табасаранского района и известно в народе под названием «Крепости семи братьев и одной сестры».

Оборонительную функцию этой крепости в народе связывают с временами нашествия иранского Надир-шаха на Дагестан, и в частности на Табасаран. Говорят, что в крепости на страже народа жили семеро братьев со своей сестрой. В фольклоре табасаранского народа также сохранилась замечательная легенда «О семи братьях и одной сестре», имеющая различные варианты.

Почему нельзя подчищать историю, или каков смысл легенды о предательстве сестры?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

В предыдущем номере газете во вкладке «Годекан» была опубликована статья нашего постоянного читателя Мегемера Гаджиибрагимова «Нетабасараны о табасаранах». В ней автор делится своими соображениями относительно истории народа и ее научной трактовки, а также об отношении наших земляков к прошлому, необходимости использования уроков истории в воспитании подрастающего поколения.

Пользуясь случаем, хочу от имени редакции выразить глубокое уважение и благодарность Мегемеру Алиевичу за его постоянное сотрудничество с газетой, активную гражданскую позицию и неравнодушное отношение к вопросам культуры, истории, языка нашего народа.

Моя статья – отклик на материал нашего уважаемого читателя и постоянного автора. Я солидарен с Мегемером Алиевичем по многим моментам, озвученным в его статье; но принципиально не согласен с отдельными тезисами.

Чуччу гъардшар масу тувудар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

77pyФевралин 18-пи йигъан Мягьячгъала шагьриъ Къумугъ театриъ Гьюкуматдин табасаран драмтеатрин «Гъала» спектакль улупну. Му спектакль гьеле сягьнайиин диври амиди, дидкан ихь республика вуйибси авазайин мялуматар тарагънайи, ва учу, «Табасарандин нурар» газатдин коллектив, аьхю аьшкьниинди дидиз тамаши апIуз гъушунча.

Дарпиди гъитуз шулдар, ихь театрин цIийи спектаклиз лигуз дуфнайи тамашичйири гьадму аьхю зал абцIнайи, хъа дидиз тамаши апIуз гъафи хайлин ватандашар, кассайиъ билетар амдарди, хъадакну хулариз гъушнийи.

Спектаклиз лигуз дуфнайидарин арайиъ Табасаран райондин глава Алавудин Мирзабалаев, РД-йин Халкьдин Собраниейин депутатар, РД-йин Жямяаьтлугъ палатайин вакилар, республикайин жюрбежюр идарйирин кIулиъ айидар, аьлимар, культурайин цирклин гъуллугъчйир, жара миллетарин вакилар айи. Табасаран чIал аьгъдру тамашичйириз, спектакль урус чIалназ таржума дапIну, тялукь аппаратарихъан хъпехъуз мумкинвал тувнийи.

Табасаран культурайин Гьяфта

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

3Февралин 13-пи йигълан башламиш дапIну, республикайиъ табасаран культурайиз бахш дапIнайи Гьяфта кIули гъубшну. Думу гьяфта поэзияйин театрин «Дагъустандин халкьарин театрарин, музыкайин ва поэзияйин Гьяфта» проектдин дахилнаъди тешкил гъапIнийи. Проектдин метлеб – республикайин халкьарин милли чIалар, мукьмар ва театрарин культурйир уьрхювал ва дурарихьна фикир жалб апIувал вуйи. Гьаци, табасаран культурайиз бахш дапIнайи Гьяфтайин сабпи серенжемдиъ Гьюкуматдин табасаран драмтеатри чан ужударсдар спектаклариан бицIи сягьнйир улупну. Учу дидкан «Табасарандин нурар» газатдин 7-пи нумрайиъ мялумат тувнийча.

Кьюбпи серенжем февралин 16-пи йигъан кIули гъубшну. Думу пишекар композитор Кьасум Мягьямедовдиз бахш гъапIнийи. Хъа 19-пи февралиъ Дагъустандин писателарин Союздин вакиларин ва жигьил шаирарин поэзия-йин серенжем кIули гъубшну. Думу серенжемарикан мялуматар исихъ чап апIурача.

Из истории села Аркит (АхьитI)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

66 CopyИстория Дагестана – это история всех дагестанских народов, этнических групп, населенных пунктов. Вместе с тем своеобразна история того или иного народа, села. Не является исключением история села Аркит Табасаранского района.

Еще в 1961 г. при работе над дипломной работой о Табасаране, я, студент Даггоспедуниверситета, побывал в селе Аркит и имел беседы о прошлом села со старожилами Айдемиром Айдемировым, Кадиром Бедирхановым и другими.

По их словам, село Аркит не старинное. Оно было основано около четырех веков тому назад. Археологические исследования здесь пока не велись. Основные тухумы села: Амирхнар, Хюрккар, Ябияр, Къарагьяжияр, Абдуллагьар, Микьайлар, Рухьар и др. Некоторые тухумы являются выходцами из других сел. Например, «Хюрккар» выходцы из села Хурик, Рухьар – из села РухьтI и т.д.

Недалеко от Аркита расположено разрушенное село ГунтIарин гъул. Вокруг Аркита находились развалины селений Хангер, Гумгит, Дарграрик, Мехлерих. По преданию, на месте нынешнего села в далеком прошлом жили армяне.

Страница 3 из 23

f1 in1 ok1 t1 v1 y1

Top