ГлавнаяКультура

Милли хурагар дургуз гъитидархьа

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

777Гьюрматлу ватанагьлийир!
КIваин апIуз ккундучуз, 2017-пи йисан аьхириъ рес-публикайин махлукьатлу хаб-рарин милли чIалариинди бикIурайи журналистарин арайиъ кIули гъушу яратмиш апIбан проектарин конкурсдиъ «Табасарандин нурар» газатдин «Табасаран халкьдин хурагар: тарих ва гьаму девир» проект варитIан ужубси гьисаб гъапIну.

Гьаму проектдин бинайиинди газатдин редакцияйин коллективди табасаран халкьдин кюгьне вахтарин ва гьаму деврин хурагар ва дурар гьязур апIбакан мялуматар уч апIура.

Проектдин асас метлебра гьадму ву – ихь халкьдин милли хурагар гьязур апIуз улупувал, дурар дургуз гъидритди ихь халкьдин арайиъ уьрхювал. Улихьдин хурагарикан вуйи мешттюкь, пIенкI, пампйир, чIихрар, хюйин жук, берччем ва гьацдар жара хайлин хурагарихъди гъийин деврин жигьил дишагьлийир затра таниш дар. Гьаддиз, ич проект уьмриз кечирмиш апIбан бадали, ичв кюмек лазим вучуз. Гъулариъ айи яшлу дишагьлийириз, жилариз кюгьне хурагар фици гьязур апIуруш, кIваин илмишул. Эгер учвуз мумкинвал аш, кюгьне хураг гьязур апIбакан хъайи-хъайиганси кагъзик дибикIну, редакцияйиз хътапIуб учвкан ккун апIурача.

Всё ли правда в легенде?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

207yКто-то говорит, что сестра, влюбившись в предводителя войск Надир-шаха, испортила оружие своих братьев – влила в ножны кинжалов соленую воду. Братья не смогли оказать сопротивление, и враг занял крепость. Также говорят, что влюбленная сестра показала врагам тайную тропинку к крепости от реки, протекающей внизу, и враг воспользовался внезапностью и расправился с защитниками форта. Во всех случаях обвиняют сестру.

онительном сооружении, которое до сегодняшних дней гордо возвышается на высокой горе близ селения Хучни Табасаранского района и известно в народе под названием «Крепости семи братьев и одной сестры».

Оборонительную функцию этой крепости в народе связывают с временами нашествия иранского Надир-шаха на Дагестан, и в частности на Табасаран. Говорят, что в крепости на страже народа жили семеро братьев со своей сестрой. В фольклоре табасаранского народа также сохранилась замечательная легенда «О семи братьях и одной сестре», имеющая различные варианты.

Почему нельзя подчищать историю, или каков смысл легенды о предательстве сестры?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

В предыдущем номере газете во вкладке «Годекан» была опубликована статья нашего постоянного читателя Мегемера Гаджиибрагимова «Нетабасараны о табасаранах». В ней автор делится своими соображениями относительно истории народа и ее научной трактовки, а также об отношении наших земляков к прошлому, необходимости использования уроков истории в воспитании подрастающего поколения.

Пользуясь случаем, хочу от имени редакции выразить глубокое уважение и благодарность Мегемеру Алиевичу за его постоянное сотрудничество с газетой, активную гражданскую позицию и неравнодушное отношение к вопросам культуры, истории, языка нашего народа.

Моя статья – отклик на материал нашего уважаемого читателя и постоянного автора. Я солидарен с Мегемером Алиевичем по многим моментам, озвученным в его статье; но принципиально не согласен с отдельными тезисами.

Чуччу гъардшар масу тувудар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

77pyФевралин 18-пи йигъан Мягьячгъала шагьриъ Къумугъ театриъ Гьюкуматдин табасаран драмтеатрин «Гъала» спектакль улупну. Му спектакль гьеле сягьнайиин диври амиди, дидкан ихь республика вуйибси авазайин мялуматар тарагънайи, ва учу, «Табасарандин нурар» газатдин коллектив, аьхю аьшкьниинди дидиз тамаши апIуз гъушунча.

Дарпиди гъитуз шулдар, ихь театрин цIийи спектаклиз лигуз дуфнайи тамашичйири гьадму аьхю зал абцIнайи, хъа дидиз тамаши апIуз гъафи хайлин ватандашар, кассайиъ билетар амдарди, хъадакну хулариз гъушнийи.

Спектаклиз лигуз дуфнайидарин арайиъ Табасаран райондин глава Алавудин Мирзабалаев, РД-йин Халкьдин Собраниейин депутатар, РД-йин Жямяаьтлугъ палатайин вакилар, республикайин жюрбежюр идарйирин кIулиъ айидар, аьлимар, культурайин цирклин гъуллугъчйир, жара миллетарин вакилар айи. Табасаран чIал аьгъдру тамашичйириз, спектакль урус чIалназ таржума дапIну, тялукь аппаратарихъан хъпехъуз мумкинвал тувнийи.

Табасаран культурайин Гьяфта

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

3Февралин 13-пи йигълан башламиш дапIну, республикайиъ табасаран культурайиз бахш дапIнайи Гьяфта кIули гъубшну. Думу гьяфта поэзияйин театрин «Дагъустандин халкьарин театрарин, музыкайин ва поэзияйин Гьяфта» проектдин дахилнаъди тешкил гъапIнийи. Проектдин метлеб – республикайин халкьарин милли чIалар, мукьмар ва театрарин культурйир уьрхювал ва дурарихьна фикир жалб апIувал вуйи. Гьаци, табасаран культурайиз бахш дапIнайи Гьяфтайин сабпи серенжемдиъ Гьюкуматдин табасаран драмтеатри чан ужударсдар спектаклариан бицIи сягьнйир улупну. Учу дидкан «Табасарандин нурар» газатдин 7-пи нумрайиъ мялумат тувнийча.

Кьюбпи серенжем февралин 16-пи йигъан кIули гъубшну. Думу пишекар композитор Кьасум Мягьямедовдиз бахш гъапIнийи. Хъа 19-пи февралиъ Дагъустандин писателарин Союздин вакиларин ва жигьил шаирарин поэзия-йин серенжем кIули гъубшну. Думу серенжемарикан мялуматар исихъ чап апIурача.

Из истории села Аркит (АхьитI)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

66 CopyИстория Дагестана – это история всех дагестанских народов, этнических групп, населенных пунктов. Вместе с тем своеобразна история того или иного народа, села. Не является исключением история села Аркит Табасаранского района.

Еще в 1961 г. при работе над дипломной работой о Табасаране, я, студент Даггоспедуниверситета, побывал в селе Аркит и имел беседы о прошлом села со старожилами Айдемиром Айдемировым, Кадиром Бедирхановым и другими.

По их словам, село Аркит не старинное. Оно было основано около четырех веков тому назад. Археологические исследования здесь пока не велись. Основные тухумы села: Амирхнар, Хюрккар, Ябияр, Къарагьяжияр, Абдуллагьар, Микьайлар, Рухьар и др. Некоторые тухумы являются выходцами из других сел. Например, «Хюрккар» выходцы из села Хурик, Рухьар – из села РухьтI и т.д.

Недалеко от Аркита расположено разрушенное село ГунтIарин гъул. Вокруг Аркита находились развалины селений Хангер, Гумгит, Дарграрик, Мехлерих. По преданию, на месте нынешнего села в далеком прошлом жили армяне.

Уж’вал апIуз гьялак йихьай

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Февралин 17-пи йигъ уж’вал апIбан Йигъ ву.

Дидин гьякьнаан улихьнаси вари халкьарин рягьимлувалин тешкилатари къарар кьабул гъапIну. Машквар ватандаш’валикан, миллетдикан, хъапIрайи диндикан асиллу вуйиб дар. Урусатдиъ му машквракан яркьуди аьгъдар. Хъа, уж’вал апIбан бадали, маш-квар лазим вуйинхъа? Ваъ. Тешкилатчйири ихь фикир уж’валнан ляхнарикан гьархну даккнивалиина жалб апIура. Уж’вал гъапIурикан уж’валназ миккилиганай. Ухьу уж’вал буржди апIурадархьа. «Уж’вал апIуз гьялак йихьай, инсанар», – дупна ихь табасаран шаир Пирмягьямед Кьасумовдин саб шиъриъ.

Театрин Йигъ

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

8 1Февралин 13-пи йигъан Мягьячгъала шагьриъ Поэзияйин театриъ, табасаран культурайиз бахш дапIнайи Гьяфтайин серенжемарин графикдин дахилнаъди, Гьюкуматдин табасаран драмтеатри чан ужударсдар спектак-лариан бицIи сягьнйир улупну.

Серенжем ккебгъайиз улихьна, Поэзияйин театрин директор Eлена Гьаруновайи уч духьнайи тамашичйириз табасаран театрин хъуркьуваларикан, аьхиримжи йисари театрин коллективди диву цIийи спектакларикан ктибтну ва му театр варидари аьхю аьшкьниинди кьабул апIурайиваликан гъапну. «Табасаран театр – гъи республикайин театрарик варитIан кьанди ачмиш гъапIу, жигьил театр ву. Думу гъи дурумлуди артмиш шула. Театри аьхиримжи спектаклиз теклиф апIувал, хъа думу 18-пи февралиъ гъябгъиди, узу аьхю аьшкьниинди кьабул гъапIунза. Фицики «Гъала» спектакль тарихдин гьядисйириан дивнайиб ву», – гъапну Елена Гьаруновайи.

«Гъала» – ихь тарих ву

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

8Гьюрматлу ватанагьлийир!

Февралин 18-пи йигъан Мягьячгъала шагьриъ Буйнакскийин ччвурнахъ хъайи кючейин 10-пи хулариъ ерлешмиш дубхьнайи Къумугъ театриъ хябяхъган сяаьт 6-ди Гьюкуматдин табасаран драмтеатрин актерари ихь машгьур шаир, драматург Юсуф Базутаевдин «Гъала» пьесайиан спектакль-драма улупиди.

Пьесайиъ XVIII аьсриан гъийиз ихь тарихи вакьиаси уьбхюрайи нагъил – Табасаран райондин Хючна гъулаъ айи гъалайиъ яшамиш шули гъахьи ургур чвуччвунна сар чуччун уьмрикан ва гьадмуган табасаран халкьди Надир-шагьдин кьушмарихъди гъубху дявдин гьядисйирикан улупура.

Старинные единицы измерения с. Туруф Табасаранского района

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 2.75 (2 Голосов)

666«Наука начинается там, где начинают измерять.»

Д.И. Менделеев

Мы, не задумываясь, производим вычисления в метрах, граммах, литрах и т.д. Это удобно, потому что единая система СИ устраивает всех. Но естественно, так было не всегда. Наши предки пользовались другими мерами и единицами.

Общаясь со старшим поколением, мы часто слышим названия старинных единиц измерения, но не всегда понимаем, чтó именно эти единицы обозначают. Поэтому я решил собрать сведения о старинных единицах измерений, которые раньше применялись в селе Туруф, а также табасаранские пословицы, поговорки, в которых они упоминаются.

Страница 5 из 24

f1 in1 ok1 t1 v1 y1

Top