ГлавнаяКультура

Машгьур шаир кIваин апIури

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

imageГьарсаб хулаъ хусуси библиотекйир гъахьи девриан ухьу дишлади цIийи технологйирин девризди архьунхьа. Гъийин вахтна китабарихьан, газатарихьан, журналарихьан ярхла духьнайи ватанагьлийир ухьуз гизаф алахьурашра, гьелелиг поэзияйихъ юкIв хъайи инсанар гизаф ими. Дагъустандин Огни шагьрин Культурайин хулан пишекрари шагьрин агьалйир ихь дагълу культурайихьан ярхла дархьбан бадали гизаф зегьмет зигура.

Рабиуль Авваль – пайгъамбарин ваз

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)
7py/Диндин мурччв/

Ассаламу аьлейкум, гьюрматлу мусурман гъардшар ва чйир! Магьа Рабиуль Авваль вазра улубкьна. Му вари мусурмнар лап иштагьниинди ккилигурайи ваз ву. Гьаз гъапиш, думу вазли Аллагьу Тааьлайи му жилиина Чав халкь гъапIу махлукьатарикан варитIан заанди дерккнайи, Чаз варитIан ккуни ва вари аьлам гьадму кас бадали халкь гъапIу Мугьяммад пайгъамбар бабкан гъахьи ваз ву. Йиз фикриан, му вазлин фазилатнакан (лайикьлуваликан), Мугьяммад пайгъамбрин заан дережайикан хабар адрудар мусурмнарин арайиъ гьичра адаршул. Мусурман дару касаризра кмиди му касдин уьмрикан лап ужуди аьгъя. Аллагьу Тааьлайи гирами Кьур’андиъра, Мугьяммад пайгъамбар бадали вари аьлам халкь гъапIунза, кIура. Аллагьу Тааьлайин му гафарикан ухьу гьарсари фикир дапIну ккунду. Гьаци вуйиган, гьаму макьалайиъ жикъиди Мугьяммад пайгъамбрин уьмрикан ктибтидихьа.

Сюгьрин гьиссари ацIнайи мяълийир

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

32Улихьна йигъари Мягьячгъала шагьриъ Авар драмтеатриъ табасаран халкьдин машгьур шаир Эльмира Аьшурбеговайин шиърариз вуйи концерт кIули гъубшну. 

Концертдиъ иштирак хьуз дуфнайи артистарин аьхю кьадарну Эльмира Аьшурбеговайи табасаран эстрадайин хядарихъди сигъ аьлакьйир уьрхюрайиваликан, ихь эстрадайин вакилариз дугъан мяълийир аьхю гьевеслувалиинди тамам апIуз ккуниваликан, хъа ихь ватанагьлийириз кIуруш, дугъан мяълийир юкIв хъади хъпехъру, уьмур аку рангнан гьиссарихьди абцIру, шад ва аьшкьлу апIру мяълийир духьнайиваликан шагьидвал апIура.

Мани гьиссари кьувват тувразуз

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (2 Голосов)

30Гюрчег Аьбдуллаевайин ччвур гъи гьеле-меле жигьилариз танишди дар, хъа гъубшу аьсрин, 90-пи йисари, думу, неинки табасаран халкьдин, хъа вари Дагъустандин машгьур артистка, республикайин Гостелерадиойин хорин варитIан бажаранлу солистарикан сар вуди гъахьну. Дугъаз фунуб миллетдинра сумчриз, хайир-шейирназ аьхю аьшкьниинди теклиф ва гьюрматлу хялижвси кьабул апIуйи.

Гюрчегдин адаш Хив райондин ГъуштIил гъул’ан, хъа дада Къусар райондиан ву. Дурар Каспийск шагьриъ таниш гъахьнийи ва хал-хизан ккебгъбан кьяляхъ, чпин уьмрин рякъяр сатIи гъапIу шагьриъ бин ккивну, гьадушваъ Гюрчегра бабкан гъахьну.

Из истории села Межгюль

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

межгюльСвое село жители называют Мажвгул, а Межгюль – это русская фонетическая транскрипция названия. С целью сбора историко-этнографического материала, в 1967 г. я побывал в этом селении. Моими информаторами были Калабеков Аьраб (80 лет), Мизиев Айдум (82 года) и др. По их словам, основанным на старинных легендах и преданиях, вокруг с. Межгюль находились разрушенные поселения, кладбища. Основателем села, согласно преданиям, был Мажвгъул, выходец из разрушенного в результате выпадения змей с неба поселения «ЧIуру гъул» (ЧIири гъул), расположенного в местности «Гъюржирикишв». В прошлом с.Межгюль входило в состав союза сельских обществ «Нитрик» (НитIрихъ). Село Межгюль имело веками сложившиеся границы с табасаранскими и лезгинскими обществами. Это табасаранские сельские общества – Зилдик, Яргил, ЧIири, Асккан Яракк и лезгинское общество Канцил.
О прошлом с. Межгюль свидетельствуют различные тухумы и их происхождение. Основные тухумы села: Гехар, Бяъсар, Шябяр (Шябягьяр), Гъузрар, Дякьяр, КIисар, КIилар, Бачнар, Аьлихъар. Местами (плошадками) для общесельских собраний служили Мистахъйишв, ЧIулихъишв.

Письмо Рустам-кадия генерал-губернатору П. С. Потемкину

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

skidki y1786 г. не позднее марта.
Письмо табасаранского Рустам-кадия кавказскому генерал-губернатору П. С. Потемкину с просьбой прислать ему письмо с призывом к верной службе России, подобное письмам, посланным другим владетелям

Благодать божия над тем, которой идет истинным путем и добродетелью, гнев божий над оным, кто ложно оглашает себя именитым, поступать будет в делах противно. И тако я, уповая на всевышняго господа бога, владетель табасаранский кадий Рустум, засвидетельствую мое почтение в. высокопр., избранному из министров и солтанов, яко то, покровитель бедных и щедрый ко всем немощным, правосудный над правосудными, г-н солтан Павел Сергеевич Потемкин, да продолжит господь бог ваше наместничество под вашим руководством во веки, ибо ты есмь искоренитель неприятелей и помощник бедных. Аминь.

При сем вам имею честь объявить, что мы здесь 4 брата, рожденные от уцмиевой сестры, и имеем у себя военных людей до 40 тыс. чел.

Письмо генерал-губернатора П.С. Потемкина Рустам-кадию с выражением благодарности

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

12 y1786 г. март.
Письмо кавказского генерал-губернатора П. С. Потемкина табасаранскому Рустам-кадию с выражением благодарности за его верность России

Бог внемлет глас правды, и сопутствует ему благодатию, искореняет злые намерения тех, кои жаждут крови. На таких правилах основав все мои предположения, я, уполномоченный от престола е. и. в., всеавгустейшей самодержицы всероссийской, войскея ген.-поручик, кавказских астраханских пределов ген.-губернатор, начальствующий войсками на границах кавказских и флотом, плавающим по Каспийскому морю, двора е. и. в. камергер и разных орденов кавалер, ответствую на письмо знаменитого кадия Рустама, владетеля табасаранского, коего жизнь да продолжит всемогущий бог и дела устроит во благое. Аминь. За сим благодарю вас за извещение меня о себе самом, о братии ваших и числе войск ваших.

Дадайиз бахш вуди

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

Эльмира Ашурбекова 20171116 172946Гьюрматлу ватанагьлийир!

Гъябгъюрайи йисан ноябрин 25-пи йигъан хябяхъган сяаьт 6-дин гьацIаъ Мягьячгъала шагьриъ Авар драмтеатриъ табасаран халкьдин машгьур шаир Эльмира Аьшурбеговайин шиърариан гьязур дапIнайи мяълийирин «Дадайиз бахш вуди» концерт кIули гъябгъиди.

Концертдиъ РД-йин лайикьлу артистар Марьям Къазиева ва Аьбдуллагь Мирзакеримов, РД-йин культурайин лайикьлу гъуллугъчи Къизханум Авчиева, табасаран эстрадайин машгьур артистар Гюльназ ва Мурад Гьяжикъурбановар, Надирбег Къазиев, Мира Аьшурялиева, Маркизат Аьзизова, Гюрчег Аьбдуллаева, Альфия Мурсалова, Эльнара Мурадова, Физули Маллаев, Фахрудин Гюлечов, Динара Гьясанова, Седеф Рашидова, Сефьяханум Муртазаева ва хайлин жарадар иштирак хьиди.

Убийство Абдул-бека ерсинского

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 4.83 (3 Голосов)

ворота1...И с этого времени [с 1823 г.] до самой персидской войны 1826 года во всем Дагестане хоть сколько-нибудь крупные беспорядки уже не повторялись.
Именно к этому времени, к зимовке в Казанищах, относится целый ряд мер, предпринятых с целью всеобщего успокоения края. «…»
В то же время Ермолов обдуманно и систематически подчинял себе дагестанских владельцев, действуя на них мерами то строгости, то щедрости.
Так, в Казанищах же явился к нему скрывавшийся в горах сын Гассан-хана мехтулинского Ахмет-хан, испрашивая прощение. Восстановление на прочных основаниях русского управления в Мехтуле после бывшего бунта представляло много затруднений, и Ермолов, “даровав прощение” Ахмет-хану, привел его к присяге на верность и отдал ему Мехтулинское ханство за исключением тех деревень, которые еще раньше были присоединены к шамхальству. Эта мера, по мнению Ермолова, могла дать народу спокойствие по привязанности жителей к новому хану.

Средневековая открытая мечеть в Чихтиле как историко-культурный памятник

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

392709 52 i 183Ранний ислам в противоположность христианству тяготел к идее богослужения под открытым небом. Открытые мечети получили широкое распространение и в некоторых районах Кавказа; местное население называло их летними или праздничными. По мнению А. К. Аликберова, первые мечети мусульманских переселенцев в горах, прилегающих к Дербенту, скорее всего были открытыми.

Следы летних мечетей до сих пор сохранились в горах Дагестана на территории заброшенных поселений. Одна из таких мечетей находится на границе Хивского и Табасаранского районов Дагестана.

Страница 6 из 23

f1 in1 ok1 t1 v1 y1

Top