ГлавнаяЛитература

Из исторического прошлого селения Хучни

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

5 6(Продолжение. Начало в №20)

Средневековые источники, легенды и предания строительство Хучнинской крепости семи братьев и сестры связывают со строительством оборонительной горной стены. Она построена на небольшом выступе горы. Северная сторона площадки, на которой воздвигнута крепость, соединена с горным массивом широкой седловиной, остальные стороны ограничены крутыми склонами горы и каньонами речки и боковых ущелий.

Крепость в плане имеет форму неправильного прямоугольника длиной 28 м и шириной 6 м. Стены выложены из грубо обработанного камня на извести, толщина стен около 1,5 м., сохранившаяся высота 3-4 м. Вход в крепость через маленькую дверь, от которой сохранился проем. В стенах крепости имеется 5 башен четырехугольной формы, из них четыре на углах крепости и одна в середине южной стены. Под восточной стеной между двумя башнями устроен подземный ход. В стенах сохранились три ряда бойниц. На боковых обрывистых склонах долины в 0,5 км к востоку от крепости сохранились остатки оборонительной стены.

Дюбекское сражение 1741 г. с иранскими полчищами Надир-шаха

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

6 5Борьба народов Дагестана против иранских завоевателей в 30–40-е годы XVIII в. – одна из героических страниц истории горного края.

В разгром полчищ Надир-шаха свой вклад внес каждый из дагестанских народов, а сражения с иранскими завоевателями проходили почти на всей территории Дагестана. Нашествиям завоевателей в первую очередь подвергались народы Южного Дагестана, в том числе табасараны.

Следует отметить, что накануне нашествия полчищ Надир-шаха на территории Табасарана существовали владения Табасаранское майсумство, Табасаранское кадийство и несколько союзов сельских обществ. Одним из крупных союзов было Дюбекское общество, известное под названием «Дюбек-Елеми».

Селение Куярик (Къуярик) – центр Табасаранского кантона и центр Табасаранского района

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

55aПосвящаю памяти
школьного друга
Мухтара из с. Къуярик

Каждый аул – это маленький мир со своим прошлым, настоящим и будущим. Каждый аул – это уникальный уголок Табасарана, в то же время связанный с другими аулами общностью судьбы и истории Дагестана.

Поэтому на нынешнем этапе, когда поднялась высокая волна миграций из сел в города, важно собрать, выявить сохранившиеся сведения об исчезнувших и исчезающих табасаранских селах и делать их достоянием истории. Известно, что сведения о прошлом любого села обогащают историю народа.

Кушкафтар – мифологический персонаж народов Южного Дагестана

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (2 Голосов)

66Определенное место в мифологических представлениях народов Южного Дагестана (лезгин, табасаранов, рутульцев и др.) занимал образ Кушкафтар. Источником для реконструкции этого мифологического персонажа служат мифы, былички, лексика и фразеология (формулы запугивания и обмана женщин, проклятия). Следует отметить, что у различных народов этого региона характеристика Кушкафтар имела свои особенности и была неоднозначной.

Так, у лезгин Кыс (Куш) Кафтар рисовался антропоморфным существом мужского пола, великаном, с одним глазом во лбу. Обитал он в горах, в глубоких ущель-ях, недоступных для людей оврагах и пещерах. К человеку он был настроен враждебно. У лезгин до сих пор ненавистных женщин называют кафтар.

У табасаранов Кафтар гъари / Кафтар бав («Бабушка Кафтар») – негативный мифологический персонаж, антагонист женщин и девушек. Его представляли в облике старой женщины, охраняющей родники.

Гъит, яв гьиссар гъузри гьарган марцциди

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

7779Табасаран халкьдин машгьур шаир, писатель, прозаик, таржумачи Шагьвелед Ибрагьимович Шагьмарданов Хив райондин Яргъил гъулаъ бабкан гъахьну.

Дербентдин педучилище ккудубкIбан кьяляхъ, дугъу Москвайиъ М.Горькийин ччвурнахъ хъайи Литературайин институтдиъ гъурхну. Сифте вуди жигьил шаир гъулан мектебдин мялимди, хъасин Хив райондин ерли «Октябрин акв» газатдин мухбирди, Дагъустандин писателарин Союздиъ табасаран секцияйин регьберди, табасаран чIалниинди чапдиан удубчIвурайи «Ппази» журналин редакторди гъилихну. Дугъан сабпи китаб – шиърарин гъварч «Чархачи» 1979-пи йисан чапдиан удубчIвнийи.

Шагьвелед Шагьмарданов РФ-йин писателарин Союздин вакил, РД-йин культурайин лайикьлу гъуллугъчи, жюрбежюр заан идарйирин гьюрматнан грамотйирин ва премйирин сагьиб ву.

Из истории села Верхний Ярак (Заан Яракк)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (2 Голосов)

66История каждого дагестанского села – это история Дагестана в уменьшенном варианте, на которую наложилось своеобразие данного населенного пункта.

О богатом и поучительном прошлом селения Верхний Ярак (Заан Яракк) Хивского района свидетельствуют археологические разведки, письменные сведения, устные материалы.

Верхний Ярак занимает удобное естественно-географическое положение на южной стороне Кьаркьул, над холмом Гъуршагъ.

Археологические раскопки, проведенные на территории селения, свидетельствуют о древней истории населенного пункта. Здесь найдены археологические памятники, относящиеся к эпохе бронзы. Так, в 1,5 км к северо-востоку от села, в урочище Нухчар, обнаружен могильник с каменными гробницами. Одна из них, выявленная у дороги, ориентирована по линии север – северо-восток – юг – юго-запад. В ней найдены разрозненные кости трех погребенных людей вместе с бронзовыми пронизками, скобообразными бусами, частями костяного колечка, бронзовыми привесками в полтора оборота и обломками керамики, относящимися к первой половине II тысячелетия до н.э.

ЦIийи йигъан ахсрарихъди вари дюн`я шулу чIиви

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

3Табасарандин бажаранлу шаир, гьикаятчи ва публицист, юстицияйин полковник, Дагъустандин лайикьлу юрист, СССР-ин халкьдин гюзчивалин лайикьлу гъуллугъчи ва «Вари Урусатди метлеб дудрубгди кIваин уьбхюра» дипломдин ва дидихъди тувнайи М.Ю.Лермонтовдин медалин сагьиб Багъир Ражабовдин жавагьирарсдар метлеблу ва жанлу эсерарихъди узу ухдитIан таниш вуза.

Дугъу иллагьки аьхиримжи йисари яратмиш гъапIу, ихь игит халкьдин баркаллу тарихназ тялукь «Намуснан сир» ва ухьуз, гьяйифки, лап цIибтIан мялум дару, багъри Табасаран гьатIабццну, яркьуди раид гъапIу ихь халкьдин дирбаш веледариз бахш вуйи чан шиърариъ яратмиш дапIнайи «ЦIийи йигъан аквнахъди» кIуру романдиъ, неинки ихь табасаранарин, гьацира вари дагъустандин гюрчег ва маракьлу литературайин аьхю хазна дерин ва девлетлу апIбак чан лайикьлу пай кивну.

Ухьуз ихь тарих ужуди аьгъдархьуз

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Цци 16-пи февралиъ удубчIву «Табасарандин нурар» газатдин 7-пи нумрайиъ чап дапIнайи Мегьемер Гьяжиибрагьимовдин «Табасаранар дарудари табасаранарин гьякьнаан» кIуру макьала дикъатниинди гъурхунза.

Макьала ужуб мяна ади дибикIна. Автори за апIурайи ва ихь халкьдин улихьна адагъурайи месэлйир гъийин йигъаз лайикьдар вуйивал тасдикь апIураза.

М.Гьяжиибрагьимовди бикIура: «Гъачай, ихь халкьдин ва аргъаж шулайи наслин уьмриан чуччун кIваълан дурубшру «жасусваликан» вуйи хяви кьиса терг апIухьа ва думу наслихьан наслихьна рубкьувал ккутIхьа».

Ужуб фикир ву. Табасаран шуру чан гъардшар масу тутрувувалихъ хъугъну ккунду.

Макьала урхувал давам апIурхьа: «Узлан хил алдабгъ, Ямисат» кIуру йиз макьала ва гьадму газатдиъ (2017-пи йисан 10-пи мартдиъ удубчIву газатдин 10-пи нумра) чап дапIнайи Мягьямед Ризахановдин, дагълу шуран намус ва гъир̕ ят уьрхюрайи сакьюдар цIарар ктарди, шаир Шамиль Къазиевдин «КIару арс» поэмайиъ чуччу чвйир масу тутрувувалин гьякьнаан вуйи фикриз кюмек вуди, узуз аьгъювалиинди, саб гафра дупнадар».

Жарадарин кьяляхъ гъузну ккундар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

5Эгер ухьу дегьзаманайилан мина гъадагъну вари вахтар ахтармиш гъапIиш, саб шейънан гъавриъ шулу: вари дюн’яйин инсаниятдин тарихдиъси, табасаранарин тарихдиъра гьарсаб деври чаз чарасуз лазим вуйи инсанар арайиз адагъури гъахьну. Дурар, гьелбетки, халкьдин гъуллугънаъ ади, гъушу вахтар кIваина хури, гъийин йигъкан улхури, дидин хъуркьувалар улупури, чпилан тина вари шад апIбиин чалишмиш шулу. Дурарин фикрариинди, гъубшу, гьамусдин ва гъюзимбу вахтар чиб-чпихъди сигъ аьлакьайиъ духьну ккунидар ву. Гъийин девир накьдинуб хътарди арайиз гъюруб дар. Закурин йигъра гъийинубдикан асиллу вуди хьуз мумкин ву. Дицисдар ватанпересар халкьдин гележегдихъ, халкьдин улихь гьучIвну, вари чпихъди дурхну, дурар дюз рякъюъ тIаъну, шад апIбахъ шулу.

Магьа ихь табасаран чIалра, миди вуйи дагъустан чIаларси, учв арайиз дуфну, чаинди бикIубна урхуб ккатIарццбан рякъюъ ади, шубуб девриъ гъабхьну. Сабпи девриъ 1920-пи йисаризкьан дид’инди бикIубна урхуб аьраб чIалнан аджам нугъатнинди арайиз дуфнади гъабхьну. Думура мусурмнарин диндин чIал вуйи. Гьар фици вушра гьадму чIалниинди гъюз имбу гележег ккатIабццуз читин шлуган, вари дагъустандин чIалар латиницайин бинайиина хуру. Хъа латиница учв классический чIал вушра, дидихъра лазим вуйи гележег хъимдарди гъабхьну. Думу гъабчIи чIал ву. Дид’инди улхуб имдар. Гьаци вуйиган, 1930-пи йисари дагъустандин вари чIалар кириллицайин, яна урус чIалнан, бинайиина илтIикIну. Гьадрарикан сар совет девриъ табасаран халкьдин арайиъ арайиз гъафир, чан фикрариин зиина удучIву машгьур мялим, аьлим ва насигьятчи Темирхан Шалбузов хьпиин ухьу шад вухьа.

«Йиз дагъустандин Ватан»

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

IMG 015yУлихьна йигъари «Дагъустан» РИА-йин конференцйир гъахру залиъ Далгат Аьгьмадхановдин «Йиз дагъустандин Ватан» («Моя дагестанская Родина») кIуру китабдин презентация кIули гъубшну.

Автори мялум гъапIиганси, китаб инсандихъди сюгьбат гъабхбан жюрейиинди чаз таниш вуйи инсанарикан, таниш вуйи гъулар-шагьрарикан ва миди вуйи йишварикан дибикIнайиб ву.

Дугъриданра, китабдиъ Дагъустандикан урхуз лап аьшкь гъюруганси дибикIна. Дидиъ дагъларикан, табиаьтдикан, Каспий гьюликан, агъзурна йирхьудварж гъулкан, республикайин шагьрарикан мялуматар тувна, автори республикайиъ халкь артмиш апIбан чан рякъбарихъди таниш апIура.

Страница 2 из 8

f1 in1 ok1 t1 v1 y1

Top