ГлавнаяЛитература

Сунаханум Исаева

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 4.50 (1 Голос)
article358373Аьхювал хьа гъи чвулихь

Аьхювал хьа гъи чвулихь.
Фурс кади хьадан улихь,
Сад йигъан дарапIди кьан,
Дивра магьа чан дуркьар.

Мархьлин сим-ккириш иччи
Ккивну, ккебгъна халачи.
КитIну гьар рангнан цIикIвар,
КапIра аьламатнанан цIар.

Къизейбат Гьяжиибрагьимова

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

родник

Абйирин булагъ

Табиаьтдин дигишʼвалар гьидриргъди,
Абйир-бабарин вафалу балиси,
Рубзури а, гьюрмат гъулан уьбхюри,
Штун эвел, бицIи гъяриз аба шули.

Гьамгсиб гьисслувал туврава гьардин кIваз,
Шинтахъ бабан лайлайстар мукьмар – гъулаз.
Зиихъ чру майднар, багъ-бахча вичарин.
Шагьид вува ккунивалин жамрарин.

Ваъ, увуз ккуниганси мибикIан, чIал уьбх

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

Scan 170929 0001Жвуми йигъан, 24 августдиъ, 2017 йисан «Табасарандин нурар» газатдиъ «Узуз ккуниганси бикIураза» кIуру саб тамашин, амма илимлу ва дерин макьала гъурхунза. Гьелбетки, макьала гьякьикьатдинуб ву. Дидиъ дивнайи месэлара варидиз кайиб ву, гьам ихь чIал ужуди аьгъюдариз, гьамсана думу саб гьял аьгъюдариз. Гьар фици вушра, ихь чIалниинди улхурайиган ва бикIурайиган варидиз алабхъруб ву. Гизафси, саб фикирра тутрувди, гьарури алабхъси вая чаз ккуниси бикIури шулу. Амма мициб къайдайихъди саб вахтнара рази духьну ккундар. Дюз ву, чIал учв гьарган дигиш шулайиб ву. Думу инсандин жасадсиб ву. Саб йишв’ин гьаргандиз сикинди гъубзруб дар. Хъа ухьу гъийин йигъан, дюн’яйин аьгьвалатра дигиш шулайиган, закурин йигъ фици шулушра аьгъдруган, сар-сариз багахь духьну, арайиъ ислягьвал дюбхну, ихь чIалра гужал дапIну ккунду. 

Адаты Кайтаго-Табасаранского округа

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

адаты табасаран 2Продолжение. Начало в №35-37

Северная Табасарань

1. Адаты по воровству.

§47) Если у кого будет украдена кем-либо скотина и виновный в воровстве сознается, то удовлетворяет потерпевшего стоимостью оной.
§48) Если у кого пропадет скотина или лошадь и вор неизвестен, то обиженный ищет вора. Если, по издержании рушпета, ему указан вор, то он обращается к нему, требуя удовлетворения; если тот сознается, то удовлетворяет потерпевшего, как за скотину, так и за издержки, понесенные на открытие вора, а если не сознается, то обязан очистить себя присягою шести человек: трех по назначению потерпевшего и трех по своему усмотрению; если он не выполнит требуемой присяги, то удовлетворяет потерпевшего, в противном же случае от взыскания освобождается.

Образ красавицы в дореволюционной табасаранской любовной лирике

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

IMG 20170922 WA0002В авторских текстах дореволюционной табасаранской поэзии широко представлен образ юной красавицы. Он несет в себе многие черты запечатленного в табасаранских фольклорных произведениях народного идеала красивой женщины. На поэтику этого художественного образа существенное влияние оказала и восточная любовная поэзия, преимущественно азербайджанская, многие образы и темы которой повторялись, а иногда получали оригинальное развитие в творчестве табасаранских ашугов и поэтов. 

Нугъатнан гаф

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)
IMG 20170921 WA0006Литературайин чIал – ппазиппенди

НитIрихъ нугъат

Дирчварин нугъат – парпар, тIитIрих, тIитIих, чIапIлюх
Кьалхъарин нугъат – парпар, жебелюкь
НитIрихъарин нугъат – пашалюкь, жепелюкь, ажлажажа

Об одном мифологическом персонаже табасаранцев

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

Несмотря на многовековое исповедание одним из народов Дагестана – табасаранцами – ислама, в их духовной культуре значительный пласт составляли реликты прежних языческих верований. Источниками для их реконструкции служат мифы, обычаи, обряды, верования, праздники, лексика и фразеология. Особый интерес представляет языческий пантеон табасаранцев, имевший, как и у других народов мира, свою иерархическую структуру, верховное божество Умчар и отраслевое многообразие.

Тарихи ихтилатар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 4.50 (1 Голос)

Гьякь'валин кьимат


Му гьядиса улихьдин вахтари Асккан Табасарандиъ гъабхьиб ву. Хулан эйсийи, бай бабкан хьпан шадлугъназ дустар, мирас-варис, гъуландар уч дапIну, хулаъ гешт хъапIрайи вахна, дугъан аьхъиъ гьяйван гьитIибкIуз кьюр тIафал учIвнади шулу.
Гьяйвнин багахь улучIвурайиган, санур тIафлин лик бедрейиъ абхъру ва дидиъ абсру. Лик азад апIуз хъюгъюри, дугъу аьхъиъ гъягърямин сес ипру.
– Эй ахмакь, сесер мапIан, ебхьуз мумкин ву, – хъутIурччвуру тмунур. Жандиъ бедрейикан ва дустран «ахмакь» гафнакан хъял арабгъу тIафли кIуру:
– ХъудубтI, гучIбях. Уву мукьан усал кас вуйиб аьгъяйиш, увухъди хул’анкьан удучIвидайза, шиватIай!

Тарихи ихтилатар

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

Ужуз такабурвал

Гизаф девлетлу кас вушра, АхьтIарин Бегбала неинки жвуван мал-хазнайин, гьацира касиб касдин ризкьнан кьадри кайир вуди гъахьну, кIур. Чвлин ляхнар ккудукIбалан кьяляхъ, дугъу чахъ лихури гъахьи касиб касариз, устйириз, мал-къарайиз лигурайи габнариз, марччлихънариз, са-сарди чахьна дих апIури, дурарихьан кьюрдухьна вуйи гьязурлугваларикан, айи игьтияжарикан  гьерхри гъахьну. Хъасин, шлиз фу лазим вуш – хю, рузи, пул ва гь.ж. тувуйи кIур, анжагъ саб шартIниинди – хьадукра бурж кидипну ккундийи.

Обряды вызова дождя у табасаранцев

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 4.50 (1 Голос)

камень

Окончание. Начало в № 31

Вариант 3. В с. Лака дети при исполнении обряда вызова дождя кидали камешки в пещеру, по дну которой протекал ручей; в с. Хоредж дети кидали камешки через узкое ущелье р. Чираг-чай – с подножия горы на карниз противоположного обрыва. Р.И. Сефербеков полагает, что основные действа участников имитировали выпадение осадков. На наш взгляд, бросание камешков в пещеру или природные каменные складки (карниз), которые ассоциируются в мифологическом сознании с детородными органами богини плодородия, означает ритуальное «оплодотворение» мифологических объектов, которое должно повлечь за собой рождение желаемого явления, в данной ситуации – дождя.

Страница 3 из 5

f1 in1 ok1 t1 v1 y1

Top